Saturday 23 May 2009

گفتگوي خواندني كرباسچي با ستاد موسوي

مشاور ارشد مهدي کروبي با بيان اينکه "اصلاح طلبي سوپر مارکت نيست"، گفت: اگر بحث ما فقط اين باشد که آقاي احمدي‌نژاد نباشد بايد کروبي و ميرحسين موسوي استعفا دهند و همه به دنبال محسن رضايي برويم.

به گزارش ايرنا، غلامحسين کرباسچي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني ستاد انتخاباتي موسوي، با اشاره به وجود دو نامزد در جبهه اصلاحات گفت: ستاد آقاي کروبي سه يا چهار ماه زودتر از آقاي موسوي تشکيل شد حتي پيش از اينکه آقاي خاتمي بيايد.

کرباسچي با ابراز تاسف از شکل نگرفتن اجماع در اين جبهه گفت: اگر قرار بود در اردوگاه اصلاح‌طلبي اختلافي نباشد، پيش از آنکه آقاي کروبي يا خاتمي يا موسوي به صحنه بيايند و بروند يا بمانند، همان موقع فکري در اين موضوع مي‌شد. متاسفانه با جلسات و بحث‌هاي زياد نيز موفق نشديم اين وحدت را در انتخاب کانديدا بدست آوريم.

وي با بيان اينکه "معتقدم که در اهداف، ملاک‌ها و شعارها، اهداف اصلاح طلبان يکي است"، اضافه کرد: ما در انتخاب کانديدا موفق نشديم به وحدت برسيم، به خصوص زماني که آقاي خاتمي مطرح بود. من فکر مي‌کنم که مهم نيست چه فردي باشد مهم اين است که برنامه‌ها منطبق بر ايده‌هاي اصلاح‌طلبي باشد و هر که به ايده‌هاي اصلاح‌طلبي نزديک تر باشد نياز نيست که قسم حضرت عباس بخوريم چون همه مي‌فهمند که فرد اصلاح‌طلب هست يا نه؟

وي با اشاره به برخي سوابق کروبي در انقلاب و جريان اصلاحات تاکيد کرد: اگر کسي امروز مدعي باشد که در زاويه امام حرکت کرده آقاي کروبي است. حتي از شخصيت‌ها و خواست‌هاي خود نيز به خاطر امام عدول کرده که خيلي‌هاي ديگر نکردند.

وي با اشاره به انتخابات سال 1376 اظهار داشت: همان زمان نيز که پيشنهاد رياست جمهوري به ايشان شد و در کارگزاران از دوستان آقاي هاشمي نيز نخستين کانديدايمان آقاي کروبي بود، وي گفت "برويد به سمت آقاي خاتمي" و جريان دوم خرداد را با همين پيشنهاد کليد زد. پس از آن هم رفت بدنبال رايزني تا مجموعه محافل مخالف را با خاتمي موافق کند و بعد، متاسفانه با برخي حرکت‌ها اين تلاش طولاني و مقاومت پايدار را قدر نشناخت که البته در صحنه سياسي اين اتفاقات مي‌افتد.

وي در ادامه با اشاره به حوادث رخ داده در مجلس ششم شوراي اسلامي افزود: جمعي از دوستان حتي حاضر نبودند کروبي را در ليست انتخاباتي خود قرار دهند يا حتي در مجلس بحث اين را وسط کشيدند که وي رييس شود يا نه و اين يک بي‌مهري تاريخي بود و زاويه اصلي اين بي‌مهري که متاسفانه روشنفکران ما هم به آن تن دادند شروع شد.

انتقاد از برخي گروه هاي اصلاح طلب و جهتگيري هاي اخير آنان از ديگر مواردي بود که کرباسچي در اين زمينه سخن گفت.

وي با تاکيد بر اينکه کروبي مي خواهد کار خود را انجام دهد، اظهار داشت: اگر قرار باشد وحدتي باشد بايد ببينيم کساني که با پراکنده کاري و با عدم انسجام در واقع به اين سو و آن سو مي‌زنند، چرا اختلاف‌افکني مي‌کنند.

وي با بيان اينکه "من نام گروه يا فرد خاصي را نمي‌آورم"، با اشاره به ورود خاتمي به عرصه انتخابات و سپس کناره گيري او ادامه داد: اينکه از ابتدا به سمتي رويم و کانديدايي انتخاب کنيم که مي‌دانيم نمي‌ماند و بعد دوباره کانديدايي از صحنه خارج شود، بحث‌هاي مختلف کنيم و بار ديگر به سوي کانديداي ديگر برويم. به هرحال اين تفرقه و دوگانگي واقعيت است. ولي اگر بخواهيم ريشه‌هايش را بررسي کنيم بايد منصفانه ببينيم چه کساني شروع کردند.

اگر فقط مي خواهيم احمدي نژاد نباشد، بايد به دنبال محسن رضايي برويم
مشاور ارشد کروبي در پاسخ به پرسشي درباره لزوم اجماع بين نامزدهاي اصلاح طلب، گفت: اگر بحث ما فقط اين باشد که آقاي احمدي‌نژاد نباشد بايد هر دو کانديدا استعفا دهند و همه برويم به دنبال محسن رضايي چون او که به نفع اصلاح‌طلبان کنار نمي‌رود.

کرباسچي تبيين موقعيت سياسي خود و همچنين راي دادن سياسي مردم را از جمله اهداف کروبي براي شرکت در انتخابات خواند و اضافه کرد: بايد از فرصت انتخابات استفاده کنيم، حرف‌هاي سياسي را براي مردم بزنيم و سعي کنيم که مردم با انتخاب درست سياست و برنامه بيايند پاي صندوق راي.

به عقيده او، انتخابات به معناي يک حرکت سياسي هوشمندانه هدفدار است که جماعتي در جايي که زندگي مي‌کنند يک راه را انتخاب کنند نه يک فرد را.

وي همچنين درباره الزامات اجماع نامزدهاي اصلاح طلب با بيان اينکه "بايد بببنيم که آيا راه و برنامه يکي است يا نه"، تاکيد کرد: اگر در زمينه ماهوي به وحدت نرسيم وحدت شکلي کاري را حل نمي‌کند. اگر اصلاح‌طلبي يک مانيفست داشته باشد و بگوييم مانيفست اصلاح‌طلبي اين است و هر کانديدايي که به اين مانيفست عقيده دارد به اين دليل بيايد و به اين دليل نيايد آن وقت به نظر خيلي راه روشن مي‌شود که بايد يک کانديدا داشته باشيم يا دو تا و اگر يک کانديدا باشد چه فردي بايد بيايد.

کرباسچي با تاکيد بر اينکه "در جهت اثباتي هر کدام حرف خود را مي‌زنيم و امکان رسيدن به وحدت را نداريم"، افزود: اگر جماعت اصلاح‌طلب توانستند بر سر مانيفست اصلاح‌طلبانه به وحدت برسند در کانديدا هم حتما به وحدت مي‌رسند ولي ماداميکه همه اصلاح‌طلبان با همه احزاب و گروه‌هاي سياسي و سخنگوها نتوانند به وحدت در مانيفست برسند قدم برداشتن در راستاي وحدت، صوري است و به نتيجه نمي‌رسد.

مشاور ارشد کروبي با تاکيد بر اينکه "امروز بزرگان اصلاح‌طلب حداکثر حرفشان اين است که آقاي موسوي به مفاهيم اصلاح‌طلبانه نزديک است"، ادامه داد: ما بايد در صحنه سياسي کمي شفاف تر قدم به ميدان بگذاريم چون مردم را که نمي‌خواهيم گول بزنيم و اگر اين کار را بکنيم، به نظر من اصلاح‌طلبانه نيست.

به باور او، اگر اصلاح‌طلبان در مفاهيم بنيادي چون فرهنگ، اقتصاد، سياست داخلي و خارجي به وحدت نرسند، نبايد توقع داشت در مصداق‌ها به وحدت برسند. وي تصريح کرد: گروه هاي اصلاح‌طلب هم بايد تکليف خود را روشن کنند يا مانيفست داشته باشند يا همين اختلافات و کشمکش‌ها در انتخابات‌ها ادامه خواهد داشت. دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي که حزب متبوع او از موسوي حمايت مي کند، ولي او مشاورت کروبي را پذيرفته است، موسوي را مورد خطاب قرار داد و گفت: من ضمن ارادت شديدي که به شخص مهندس موسوي دارم و بارها نيز گفته‌ام و سابقه همکاري من با ميرحسين خيلي بيشتر از کروبي است چون هشت سال از نزديک کار اجرايي وي را ديده‌ايم، ولي به هر حال اين سوال براي من پاسخ داده نشده که ميرحسين اصلاح‌طلب است يا نيست؟ وي ادامه داد: ما مي‌گوييم در برخوردها، اخلاق سياسي و حکومتي در اقتصاد و روش‌هاي اداري اتفاقاتي افتاده که از نظر امام تفاوت دارد و مي‌خواهيم آنرا اصلاح کنيم. اينکه بگوييم نگاه به اصول داريم مگر ديگر اصلاح‌طلبان نگاه به اصول ندارند؟ اصلا اين خودش توهين به اصلاح‌طلبي است. صلاح طلبي سوپرمارکت نيست
اين اصلاح طلب افزود: اگر کسي بخواهد در اردوگاه اصلاح‌طلبي جمع شود و اصلاح‌طلبان هم به دور آن جمع شوند نخستين قدم اين است که خود را در اين اردوگاه بداند و اصلاح‌طلب به معناي کامل کلمه باشد به قول امام (ره) نه يک کلمه کم نه يک کلمه زياد. سوپر مارکت که نيست ما اصولگراي اصلاح‌طلب داشته باشيم، اصلاح‌طلب اصولگرا داشته باشيم با دوز کم يا دوز زياد. وي با بيان اينکه "اصولگرايي مثل اصلاح‌طلبي، يک حزب و يک جريان سياسي است"، اظهار داشت: اگر اصلاح‌طلبي بتواند مانيفست خود را روشن کند آن وقت فاصله‌هاي دور و نزديک شخصيت‌هايش روشن مي‌شود. من نمي‌دانم آيا امروز شخصيت‌هايي که در واقع چهره‌هاي فعال اصلاح‌طلبي بودند امروز هم به آن شعارها معتقدند؟ يعني در انتخابات برايمان تنها نتايج راي مطرح است؟ که اگر اينطور باشد ديگر اين اصلاح طلبي نيست.
وي ادامه داد: درست است که الان شرايط بدي را داريم ولي اگر به اين موضوع بپردازيم خروج از اصلاح طلبي است در حالي که اگر اصلاح‌طلبي صرف داشته باشيم راي هم به دنبال آن مي‌آيد ولي وقتي به دنبال راي باشيم اصلاح طلبي را هم از دست مي‌دهيم و راي هم بدست نمي آييم. کرباسچي در ادامه به توضيح حوادث رخ داده در دانشگاه نجف آباد پرداخت که طي آن در مراسم سخنراني کروبي از سوي برخي هواداران موسوي اغتشاش هايي ايجاد شده بود. وي مشکل را از آنجا دانست که برخي هواداران موسوي با در دست داشتن عکس او و همچنين بر دست داشتن نوارهاي سبزرنگ، به شعار دادن اقدام کردند و سبب بروز اختلاف نظرهايي شدند و "جمعيتي نيز بودند که ادعا مي کردند از حاميان آقاي موسوي هستند و از آقاي کروبي سوالات خارج از ادب مي‌پرسيدند". وي جمعيت زياد، قطعي برق و گرمي هواي سالن را سبب ايجاد شرايط عصبي دانست و آن را صحنه اي خواند که قابل جبران نيست. از اردوگاه اصلاح‌طلبي کسي نمي خواهد کنار برود/اطرافيان موسوي با او اختلاف نظر دارند
کرباسچي در پاسخ به پرسشي درباره احتمال کناره گيري يکي از نامزدهاي اصلاح طلب گفت: اين ديدگاه را ندارم که از اردوگاه اصلاح‌طلبي کسي بخواهد کنار برود. بهر حال شرايط و ديدگاه‌هاي آقاي کروبي کاملا مشخص است و ممکن است که آقاي کروبي کسي را پيدا کند در بين کانديداها که برنامه و مجموعه مديريتي را که فکر مي‌کند براي نجات کشور در شرايط موجود ارايه مي‌شود با وي مذاکره کند و پشت سر وي قرار بگيرد و حمايت کند. ولي در شرايط فعلي چنين نيست. وي با بيان اينکه "معنا ندارد که کسي يا جريان سياسي بخواهد برنامه‌هايش را پنهان کند"، اضافه کرد: فکر مي‌کنم در اردوگاه آقاي موسوي هم همينطور است و صرفنظر از کساني که کنار ايشان قرار گرفته‌اند و با ايشان اختلاف نظر جدي دارند، مگر اينکه يک روز هر دو از حرف‌هايشان عدول کنند. به هر حال امروز زمينه‌اي نيست براي آقاي موسوي که بخواهد کنار برود چون ايشان حرف‌هايي زده که يک مقدار متفاوت است. به گفته او، هر دو اردوگاه براي يک انتخابات سالم و ارايه برنامه‌ها تلاش کنند و مردم هم در دور اول يا دوم هر کدام از دو نامزد را انتخاب مي کنند. کرباسچي همچنين در پاسخ به اين پرسش که "اگر از اردوگاه اصلاح‌طلبان آقاي موسوي و يک کانديداي اصولگرا به مرحله دوم بروند آيا شما پشت سر آقاي موسوي قرار مي‌گيريد؟"، گفت: اگر بين کانديداها آقاي موسوي و احمدي نژاد يا رضايي و موسوي به دور دوم بروند حتما با همه توان تلاش مي‌کنيم که آقاي موسوي انتخاب شود.

No comments: